لب کارون… چه خشک، چه تاول، چه تشنه…


مجله ایرانی / خوزستان پرآب ترین ، بزرگترین و طولانی ترین رودخانه ایران؛ از رودخانه کارون تعابیری وجود دارد ، رودخانه ای که طی این سالها چنان مرطوب و خشک شده است که اگر کسی از گذشته خبری نداشته باشد ، ممکن است این تفاسیر کمی دور از ذهن باشد. به گزارش مجله ایرانی ، …

لب کارون… چه خشک، چه تاول، چه تشنه… https://majalehirani.ir/2021/لب-کارون-چه-خشک،-چه-تاول،-چه-تشنه/ مجله ایرانی Tue, 18 May 2021 02:15:06 0000 اقتصاد https://majalehirani.ir/2021/لب-کارون-چه-خشک،-چه-تاول،-چه-تشنه/ مجله ایرانی / خوزستان پرآب ترین ، بزرگترین و طولانی ترین رودخانه ایران؛ از رودخانه کارون تعابیری وجود دارد ، رودخانه ای که طی این سالها چنان مرطوب و خشک شده است که اگر کسی از گذشته خبری نداشته باشد ، ممکن است این تفاسیر کمی دور از ذهن باشد. به گزارش مجله ایرانی ، …

مجله ایرانی / خوزستان پرآب ترین ، بزرگترین و طولانی ترین رودخانه ایران؛ از رودخانه کارون تعابیری وجود دارد ، رودخانه ای که طی این سالها چنان مرطوب و خشک شده است که اگر کسی از گذشته خبری نداشته باشد ، ممکن است این تفاسیر کمی دور از ذهن باشد.

به گزارش مجله ایرانی ، رودخانه کارون با حدود 950 کیلومتر طول از زردکوه در استان های چهار محل و بختیاری سرچشمه می گیرد ، از قلب خوزستان می گذرد و به خلیج فارس می ریزد ، اما احتمالاً هنگام عبور از رودخانه بیشتر دیده می شود شهر اهواز در هر جای دیگر ؛ جایی که شهر را به دو قسمت تقسیم می کند ، 10 پل از آن عبور می کند و البته جایی که “لب کارون ، چه گل بارانی”.

برای سالهای زیادی ، کارون خشکسالی داشته و شایعات مربوط به انتقال آب در فلات میانی زیاد است. گویی که دارد می میرد ممکن نیست که آنها روی کارون سیمان بگذارند ، آن را کاشی کنند ، مقداری ماهی در آن بریزند و بگویند که این نیز از کارون است. خوشحال باش.

وضعیت رودخانه کارون با همه آشفتگی به جایی رسیده است که مردم اهواز در وسط حرکت می کنند ، ماشین آلات سنگینی در بستر آن حفاری می کنند ، کشاورزان آن را ته می کنند و البته قایق ها آنها در وسط گیر کرده اند. گل و لای؛ عجیب نیست اگر چند بار دیگر به بزرگراه برسند ، بالاخره طول و عرض آن خوب نیست!

شرایط نامساعد بارندگی در سال آبی جاری و کاهش 44 درصدی بارندگی در حوضه کارون بزرگ نسبت به سالهای عادی ، وضعیت کارون را بیش از هر زمان دیگری سخت کرده است. این واقعیت که آب از قسمت فوقانی کارون منتقل می شود و به رگهای خشک کارون آبی نمی رسد ، وضعیت را بدتر می کند.

این روزها ، رودخانه کارون خشک و ناخوشایند از همیشه است. زمین خشک و شیب دار ، نیزارهای زرد پرنده و زباله های زیادی و بوی فاضلاب که در آسمان بلند می شود. باید ببیند آسمان برای کارون چه آرزویی دارد.

رودخانه کارون در بخش اهواز

تخلیه فعلی کارون در بخش اهواز کمتر از یک چهارم شرایط طبیعی است.

محمد درویش ، رئیس گروه محیط زیست در کرسی یونسکو در بهداشت اجتماعی و محقق محیط زیست وی در گفت وگو با مجله ایرانی در مورد وضعیت رودخانه کارون اظهار داشت: در سال آبی جاری میانگین بارندگی در حوضه کارون بیجورگ حدود 40 تا 44 درصد کاهش یافته است و این باعث کاهش متوسط ​​تخلیه کارون شده است. رودخانه. متوسط ​​بلند مدت. “

وی افزود: در زمان طغیان آوریل آوریل 1998 ، تخلیه رودخانه کارون در تقاطع پل سفید در اهواز بیش از 3000 متر مکعب در ثانیه بود ، در حالی که اکنون جریان آب در کارون حدود 210 متر مکعب است. در هر ثانیه و به دلیل پهن بودن کف این رودخانه ، کارون به دلیل عبور زیاد آب از آن مانند محیط باریکی شده است.

فعالان محیط زیست گفتند که کارون همچنان پر آب ترین رودخانه ایران است ، از 93 رودخانه دائمی کشور ، رودخانه کارون هنوز هم با سرعت 210 متر مکعب در ثانیه همچنان پر آب ترین رودخانه ایران است البته با بررسی حوضه بزرگ کارون و فرض اینکه در صورت عدم اجرای سد و انتقال آب ، کارون باید در همان شرایط خشک و کم باران از آب در بخش اهواز با سرعت 800 متر مکعب در ثانیه عبور کند.

دروش گفت: کل ساخت سدها ، پروژه های انتقال آب و بارگیری در قسمت بالای خوزستان در استان های چهارمحال و بختیاری ، کهگیلویه و بوراحمد باعث شد که تخلیه کارون در بخش اهواز به کمتر از یک چهارم برسد. شرایط طبیعی آن

وی گفت: اگر این دبی كمتر از 150 مترمكعب در ثانیه باشد ، با فاجعه بزرگی روبرو خواهیم شد زیرا در شرایط مد ، آب شور خلیج فارس وارد درختان خوزستان می شود و قسمت وسیعی از زمین های كشاورزی می تواند تخریب كند. تحت هیچ شرایطی مدیران آب خوزستان اجازه نمی دهند جریان آب رودخانه کارون کمتر از 150 متر مکعب در ثانیه باشد.

به گزارش مجله ایرانی ، جدا از خشکسالی و میزان بارندگی کمتر در سال جاری ، میزان رسوب ورودی به رودخانه کارون در سیل آوریل 1998 بی سابقه بود. تجمع این رسوبات منجر به ایجاد جزایر بزرگ و کوچک در کف رودخانه کارون شده است. جزایری که آنقدر از آب خارج شده اند که امکان لایروبی وجود ندارد.

البته عدم لایروبی یا لایروبی جزئی در مناطقی از کارون طی سالهای مختلف نیز دلیل این امر است که هر روز شاهد توسعه جزایر جدید در رودخانه هستیم.

رودخانه کارون در بخش اهواز

سازندهای مختلف در کارون ، یکی از مهمترین عوامل رسوب رودخانه

عبدالله سرداته ، مدیر لایروبی و اجرای پروژه های مدیریت رودخانه در سازمان آب و برق خوزستان وی در گفت وگو با مجله ایرانی در خصوص لایروبی رودخانه اظهار داشت: طی سال گذشته حدود 963 هزار متر مکعب لایروبی در رودخانه کارون انجام شده است. ما در حال تلاش برای انجام کارهای لایروبی در رودخانه کارون با عرض تقریبی 60 متر هستیم ، جایی که دستگاه کاتتریزاسیون عملکرد و عمق خوبی دارد ، که توسط بخش مهندسی رودخانه سازمان آب و برق اعلام شده است.

وی با بیان اینکه وجود سازه های مختلف بر روی رودخانه کارون از مهمترین عوامل رسوبگذاری (رسوبگذاری) در این رودخانه است ، گفت: آرایش و مقاومت جریان در رودخانه کارون و وجود سازه های مختلف بر روی آن ، مانند شخصی که در لایروبی کارون نیز انجام می شود ، رسوب دوباره رخ می دهد و شدت رسوب در این رودخانه همیشه زیاد است.

رودخانه کارون در بخش اهواز

در کارون نمی توان آب بیشتری گذاشت

فراز ربیع ، مطالعات اساسی و برنامه های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان وی در گفت وگو با مجله ایرانی ، با بیان اینکه 58 درصد مخازن سدهای استان خوزستان خالی است ، اظهار داشت: امسال یکی از خشک ترین و خشک ترین سال های آماری است و بنابراین رودخانه کارون تخلیه نمی شود. همانند سالهای گذشته بمان ، چشم ها می آیند.

وی افزود: طرحی که برای تخلیه رودخانه کارون در قسمت اهواز ساخته شده ، به دلیل شرایط خشکسالی ، جریان آب حدود 200 متر مکعب در ثانیه از این رودخانه و اکنون تخلیه رودخانه کارون در قطعه اهواز است همان

معاون مطالعات پایه و برنامه های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: وضعیت کنونی خوزستان از خشکسالی است و امکان رهاسازی آب بیشتر در رودخانه کارون وجود ندارد.

ربیع با بیان اینکه برای بهبود ذخایر آب خوزستان در زمستان و بهار بارندگی موثری نداشته ایم ، گفت: در حال حاضر وضعیت طبق برنامه ریزی شده است و اگر همه مصرف کنندگان به این طرح متعهد شوند ، دبی به کارون وضعیت فعلی کاهش نمی یابد.

وی افزود: برداشت بدون پرداخت بالادست به طور قطع تخلیه رودخانه کارون در بخش اهواز را کاهش می دهد زیرا وضعیت کارون به گونه ای است که عدم تعهد به طرح های برداشت آب مشکلات زیادی را برای کارون ایجاد می کند.

رودخانه کارون در بخش اهواز

با توجه به شرایط موجود نمی توان کارون را رودخانه نامید.

“وقتی از کنار کارون می گذرم ، نابودی کارون مرا از بین می برد”؛ یک شهروند این را هنگام راه رفتن در میان رودخانه گفت.

چشم انداز رودخانه ای مانند کارون می تواند شهر را زیبا کند و احساس خوبی را در مردم ایجاد کند. رودخانه ای که این روزها آب دارد البته کارون اهواز نیست که به جاده ای خاکی برای پیاده روی مردم تبدیل شده و خشک تر از همیشه است. به نظر می رسد اگر کارون آنجا نبود ، بهتر بود قلب کسی روی زمین او خون می ریخت.

ابراهیم نوشادی ، شهردار اهوازی وی در گفت وگو با مجله ایرانی ، در این باره گفت: تمام زیبایی شهرهایی که رودخانه از آنها عبور می کند یک رودخانه واحد است و رودخانه می تواند وضعیت بسیار ویژه ای را برای شهر ایجاد کند. عبور کارون از اهواز نیز یک فرصت طلایی است اما در اهواز تحت هیچ شرایطی استفاده از این فرصت خدادادی امکان پذیر نبوده است.

وی افزود: ناسازگاری بین دستگاه های متولی ، وجود قوانین و مقررات مختلف و عدم مدیریت واحد شهری باعث شده است که نتوانیم از پتانسیل طلایی رودخانه کارون در اهواز استفاده کنیم. موضوع انتقال آب کارون و تخلیه فاضلاب در رودخانه نیز مشکلات زیادی را برای این رودخانه ایجاد کرده است.

نوشادی گفت: با وضعیت موجود نمی توان رودخانه را به کارون نامگذاری کرد. رودخانه از آب معنا می جوید و وقتی رودخانه ای بدون آب باشد معنی و زیبایی خود را از دست می دهد. این واقعیت که جریان رودخانه کم است ، بوی متعفن فاضلاب در اطراف کارون بسیار شدید است و اینکه یک رودخانه در یک شهر از فاضلاب پر شده است ، اصلاً خوشحال کننده نیست.

رودخانه کارون در بخش اهواز

با ادامه خشکسالی در خوزستان ، کارون قطعاً خشک خواهد شد

دکتر مهدی قمشی ، عضو هیئت علمی ، گروه آب ، دانشگاه شهید چمران ، اهوازو وی در گفت وگو با مجله ایرانی در مورد خشک شدن رودخانه کارون اظهار داشت: سال گذشته علی رغم اینکه در ابتدای سال بارندگی عادی داشتیم اما به دلیل مشکلات تأمین انرژی در زمستان ، بخشی از خوزستان باران آوریل سال بعد برای تأمین آب و برق سدها آزاد شد.

وی افزود: متاسفانه سال آینده بارندگی ها طبیعی نبود و به دلیل کمبود باران ظرفیت سدهای خوزستان اکنون بسیار خالی شده و به نظر می رسد وضعیت رودخانه هایی مانند کارون به این شکل خشک است.

عضو هیئت علمی گروه آب دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: با توجه به منابع محدود آب موجود ، مصرف آب بالادست اهواز بسیار زیاد است و طبق سهمیه تخمین زده شده ، انتشار آب بسیار محدود است و همه این مسائل با هم ، این امر منجر به وضعیت کنونی رودخانه کارون در اهواز شده است.

وی افزود: پیش بینی های آب و هوایی سال خشک نیز سال آینده پیش بینی می شود و با این شرایط ، سهمیه بندی آب ادامه خواهد یافت و مناطق اصلی با استفاده از آب رسمی ، یعنی آب آشامیدنی ، آب کشاورزی و آب صنعتی با دقت زیاد آب را ترک می کنند. ، سال آینده مشکلی نداشته باشید.

قمشی گفت: اگر روند خشکسالی در خوزستان ادامه یابد ، قطعاً رودخانه کارون بیش از اکنون خشک خواهد شد و این یک هشدار است.

وی افزود: براساس نشانه های به دست آمده از پیش بینی وضع هوا ، به نظر می رسد سال آینده از نظر بارندگی سال عادی نخواهد بود و مسلماً موضوع تأثیر جدی بر وضعیت کارون خواهد داشت.

یکی از اعضای هیئت علمی اداره آب دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه پروژه های انتقال آب در بالای رودخانه کارون و در سرشاخه واقع شده اند ، افزود: همه این پروژه ها در دره هایی قرار دارند که از آنجا بیشترین و پایدارترین آب کارون تأمین می شود. . ” وقتی این پروژه ها در بالادست قرار دارند ، یعنی آب قسمت های مختلف این زیرشاخه ها تأمین می شود و بقیه آب به کارون خوزستان و اهواز می ریزد.

وی گفت: سالانه حدود 1.3 میلیارد مترمکعب آب از سرشاخه های کارون و دز منتقل می شود و در صورت باقی ماندن آب آن به حوضه کارون می ریزد. البته به دلیل افزایش مصرف آب در حوضه کارون ، یعنی استانهای لورستن ، چهارمحال و بختیاری ، کهگیلویه و بور-احمد ، رودخانه کارون در استان خوزستان تا حدود 4 میلیارد متر مکعب در روز با کمبود آب روبرو شده است. . سالها با تاریخ تاریخی کارون مقایسه می شود.

قمشی گفت: این واقعیت که سالانه 4 میلیارد متر مکعب آب در مقایسه با تاریخچه تاریخی کارون وارد رودخانه می شود که این امر منجر به هبوط کارون به اهواز شده و وضعیت همان وضعیت فعلی ما خواهد بود ، بیایید اهواز را بررسی کنیم.

رودخانه کارون در بخش اهواز

“کارون اهواز زندگی خود را دارد ، زندگی ما را نگیر.” توسط یکی از مردم شهر گفته شد؛ چند کلمه حساب و البته جمله ای که خبر از بدترین روزهای آینده می دهد.

شاید باید منتظر یک روز تشنه تر برای کارون باشیم و این رودخانه بزرگ را خشک تر از همیشه تصور کنیم. با این حال ، وضعیت فعلی کارون مانند ماهی تازه صید شده در کف قایق است که از لنگش می میرد.

گزارش: شایان حاجی نجف – خبرنگار مجله ایرانی خوزستان

انتهای پیام


[ بازدید : 129 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ چهارشنبه 29 ارديبهشت 1400 ] [ 23:23 ] [ lonely boy ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]