تنها “۹ متر” تا خروج از مدار نیروگاه اول این سد عظیم، فاصله داریم


مجله ایرانی / خوزستان شرایط بارندگی در سال آبی 1499-1999 باعث کاهش جریان آب رودخانه ها و در نتیجه ذخایر سدها شده است. این وضعیت سدها شرایط دشواری را برای تأمین آب در قسمت های مختلف ایجاد کرده و کمبود آب را ایجاد کرده است. خوزستان با داشتن دو سد مخزنی اکنون با خشکسالی شدید …

تنها “۹ متر” تا خروج از مدار نیروگاه اول این سد عظیم، فاصله داریم https://majalehirani.ir/2021/تنها-۹-متر-تا-خروج-از-مدار-نیروگاه-اول-ا/ مجله ایرانی Tue, 15 Jun 2021 03:45:21 0000 اقتصاد https://majalehirani.ir/2021/تنها-۹-متر-تا-خروج-از-مدار-نیروگاه-اول-ا/ مجله ایرانی / خوزستان شرایط بارندگی در سال آبی 1499-1999 باعث کاهش جریان آب رودخانه ها و در نتیجه ذخایر سدها شده است. این وضعیت سدها شرایط دشواری را برای تأمین آب در قسمت های مختلف ایجاد کرده و کمبود آب را ایجاد کرده است. خوزستان با داشتن دو سد مخزنی اکنون با خشکسالی شدید …

مجله ایرانی / خوزستان شرایط بارندگی در سال آبی 1499-1999 باعث کاهش جریان آب رودخانه ها و در نتیجه ذخایر سدها شده است. این وضعیت سدها شرایط دشواری را برای تأمین آب در قسمت های مختلف ایجاد کرده و کمبود آب را ایجاد کرده است.

خوزستان با داشتن دو سد مخزنی اکنون با خشکسالی شدید و بحران آب روبرو است و آب مخازن سدهای خوزستان کمتر از هر زمان دیگری است.

به گزارش مجله ایرانی ، کاهش بارندگی در خوزستان و سدهای بالادست خوزستان در مناطق آبگیر چنین شرایطی را ایجاد کرده که تأمین آب در پایین دست سدهای استان مشکل ساز شده است.

سد شهید عباسپور ، یکی از بزرگترین سدهای ایران در رودخانه کارون ، یکی از سدهای خوزستان ، اکنون با بحران جدی آب روبرو است و مخزن آن بیش از هر زمان دیگری خالی است.

این سد در 50 کیلومتری شرق مسجد سلیمان در استان خوزستان واقع شده است.

سد شهید عباسپور مسجد سلیمان در خرداد ماه سال جاری

در حاشیه بازدید خبرنگاران از این سد ، فرزاد جونالیوند ، مدیرعامل سد شهید عباسپور ضمن اشاره به وضعیت فعلی مخزن سد ، گفت:

به گزارش مجله ایرانی ، وی گفت: سطح نرمال سد شهید عباسپور از سطح دریا 532 متر است. ما به شبکه برق رفتیم اما متأسفانه امسال به دلیل بارندگی کمتر با کاهش حجم ورودی مخزن روبرو شده ایم.

مدیرعامل سد شهید عباسپور ادامه داد: سد شهید عباسپور در سال 1400 نسبت به سال گذشته پایین آورده شد ، حدود 4 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است. سال گذشته در چنین زمانی سطح سد از سطح دریا 532 متر بود ، اما اکنون امسال حدود 20 متر پایین تر از سال گذشته است.

جنالیوند گفت: این وضعیت در مخزن سد شهید عباسپور نوید خوبی برای تولید برق و آبرسانی نیست. با توجه به کمبود آب و برق در سال جاری ، اگر این وضعیت ادامه یابد و ما نتوانیم از پس وضعیت مصرف آب و برق برآییم ، مطمئناً در تأمین آب و برق با بحران جدی روبرو خواهیم شد.

سد شهید عباسپور مسجد سلیمان در خرداد ماه سال جاری

وی با تأکید بر لزوم مدیریت برق و مصرف آب گفت: مصرف آب و مدیریت مصرف برق باید در دستور کار قرار گیرد تا با مصرف مناسب و بهینه خصوصاً در ساعات اوج مصرف بتوانیم به جلو حرکت کنیم تا قله ها را ببینیم. حتی با خاموش کردن یک لامپ و مصرف کمتر از یک لیتر آب ، مردم می توانند از مشکلات برق و کمبود آب جلوگیری کنند.

مدیرعامل سد شهید عباسپور گفت: با توجه به اینکه سد کارون 3 بالاتر از سد شهید عباسپور قرار دارد و وضعیت سد کارون 3 چندان مناسب نیست ، رهاسازی آب از سد کارون 3 به بالا رفتن سطح آب سد شهید عباسپور کمک می کند. راهنما در دسترس نیست در حال حاضر دبی در سد 400 متر مکعب در ثانیه است و خروجی سد یکسان است.

جنالیوند ادامه داد: با شرایطی که در مخزن سد شهید عباسپور وجود دارد مطمئناً در ماه های آینده اوج مصرف بسیار نامطلوبی خواهیم داشت و ممکن است طی روزهای آینده خاموشی و کمبود آب زیادی در استان خوزستان داشته باشیم.

وی افزود: کاهش سد شهید عباسپور علاوه بر تأثیر بر فعالیت های صنعتی استان خوزستان ، در تأمین آب آشامیدنی و برق مردم خوزستان نیز بسیار مثر است.

سد شهید عباسپور مسجد سلیمان در خرداد ماه سال جاری

مدیرعامل سد شهید عباسپور با اشاره به مصارف کشاورزی گفت: با توجه به اینکه هیچ زمین کشاورزی خاصی بین سد شهید عباسپور و مسجد سلیمان وجود ندارد ، می توان از آب سد شهید عباسپور برای تولید برق و جریان آب برای مصرف استفاده کرد. “

جنالیوند ادامه داد: در حال حاضر حجم مفید سد شهید عباسپور حدود 2.8 میلیارد متر مکعب است و برای حجم مفید سد بیش از یک میلیارد متر مکعب آب داریم.

وی گفت: در حال حاضر سطح سد 513 متر بالاتر از سد آب آزاد است و اگر از سطح آب باز به سطح 504 متر برسیم ، نیروگاه دوم سد شهید عباسپور که چهار 250 است مگاوات. واحدها از کلاس خارج خواهند شد. “

مدیرعامل سد شهید عباسپور گفت: بنابراین اگر فقط 9 متر سطح آب در سد پایین بیاید ، یکی از نیروگاه های سد شهید عباسپور کاملاً از کار می افتد.

سد شهید عباسپور مسجد سلیمان در خرداد ماه سال جاری

وی گفت: نیروگاه دوم 13 متر زیر سطح 504 متر است و در صورت پایین آمدن سطح سد شهید عباسپور به زیر این مقدار ، عملاً دو نیروگاه سد کاملاً از کار افتاده و اکنون امکان تولید وجود ندارد برق

مدیرعامل سد شهید عباسپور گفت: اگر روند فعلی سد شهید عباسپور به همین ترتیب ادامه یابد ، یکی از نیروگاه های این سد در تیر یا مرداد از کار می افتد.

وی افزود: سطح آب مخزن بیش از 30 تا 40 سانتی متر در روز کاهش می یابد و ادامه این روند برای یک ماه دیگر باعث می شود یکی از نیروگاه های سد از مدار خارج شود.

جون علیوند گفت: “اگر این روند حتی پس از بهره برداری از اولین نیروگاه ادامه یابد ، در ماه آگوست یا سپتامبر با بحران جدی روبرو خواهیم شد.”

انتهای پیام


[ بازدید : 208 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ پنجشنبه 27 خرداد 1400 ] [ 7:33 ] [ lonely boy ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]