تعارض‌های انسان و پلنگ و راه‌های کاهش آن


به عنوان گونه ای در معرض خطر انقراض ، پلنگ ایرانی مانند گرفتار شدن در تور آهنی ، مسمومیت با شکار غیرقانونی و غیره روبرو می شود. معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: “متأسفانه یكی از راه های كاهش درگیری بین انسان و پلنگ جبران خسارت وارده به كشاورزان و محصولات زراعی و …

تعارض‌های انسان و پلنگ و راه‌های کاهش آن https://majalehirani.ir/2021/تعارض‌های-انسان-و-پلنگ-و-راه‌های-کاهش/ مجله ایرانی Tue, 02 Feb 2021 03:45:53 0000 اجتماع https://majalehirani.ir/2021/تعارض‌های-انسان-و-پلنگ-و-راه‌های-کاهش/ به عنوان گونه ای در معرض خطر انقراض ، پلنگ ایرانی مانند گرفتار شدن در تور آهنی ، مسمومیت با شکار غیرقانونی و غیره روبرو می شود. معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: “متأسفانه یكی از راه های كاهش درگیری بین انسان و پلنگ جبران خسارت وارده به كشاورزان و محصولات زراعی و …

به عنوان گونه ای در معرض خطر انقراض ، پلنگ ایرانی مانند گرفتار شدن در تور آهنی ، مسمومیت با شکار غیرقانونی و غیره روبرو می شود. معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: “متأسفانه یكی از راه های كاهش درگیری بین انسان و پلنگ جبران خسارت وارده به كشاورزان و محصولات زراعی و دامی برای این گونه است.” همانطور که در قانون حفاظت و بهبود محیط زیست مشاهده شده است.

حمید ظهرابی در مصاحبه با مجله ایرانی پلنگ بزرگ گوشتخوار یکی از گونه های نادر و محافظت شده در کشور و گونه ای در معرض خطر انقراض در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت است ، وی اظهار داشت: پلنگ ایرانی جمعیت کمی در کشور دارد و از این رو ارزش حفاظتی بالایی دارد. ایرانی پلنگ ایرانی به عنوان یک گونه پرچم در نظر گرفته می شود ، بنابراین حفظ و بهبود شرایط زندگی این گونه نشانگر سلامت اکوسیستم و عملکرد صحیح اجزای آن است.

وی ادامه داد: تحت فشار قرار گرفتن و ایجاد مشکلاتی از جمله حرکت و حضور در مراکز جمعیتی و حاشیه آن برای این گونه نشان می دهد که کل اکوسیستم دچار مشکل شده و عملکردهای محافظتی در اجزای مختلف اکوسیستم و برای گونه های پرچم غذا و امنیت. “ناراحت هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه عوامل مختلفی جمعیت پلنگ را در کشور تحت تأثیر قرار می دهد ، اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی آن زیستگاه و تکه تکه شدن زیستگاه است که شرایط مواجهه حیوان با ارگانیسم های انسانی است. و درگیری بین انسان و پلنگ ایجاد کنید. در بسیاری از موارد ، این درگیری ها در نهایت منجر به زخمی شدن و کشته شدن پلنگ ها می شود.

وی گفت: احداث راه ، راه آهن ، خطوط انتقال گاز و نفت ، توسعه شهرها و روستاها ، توسعه كشاورزی و صنعت و معدن از مهمترین عوامل ایجاد جزایر و چند قطعه شدن زیستگاهها است.

ظهرابی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل کاهش جمعیت و آسیب رساندن به پلنگ ایرانی وجود انسان در زیستگاه این گونه به دلیل فعالیت هایی مانند دامداری سنتی و کشاورزی است. درگیری با انسان و پلنگ با ورود افراد به زیستگاه گونه های حیات وحش افزایش می یابد.

معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست همچنین جمعیت گیاهخواران پلنگ خوار را کاهش داد وی گفت: “هنگامی كه جمعیت گوشتخواران بزرگ شكار می كنند ، این گونه ها به ناچار به حاشیه زیستگاه نزدیك می شوند ، بنابراین احتمال مواجهه با جوامع انسانی و فعالیتهای انسانی افزایش می یابد.” عوامل مختلفی نیز در کاهش جمعیت طعمه های گوشتخوار نقش دارند. تخریب زیستگاه ، تغییر کاربری اراضی و شیوع بیماری هایی از جمله زیستگاه جزایر ، شکار غیر مجاز و آفت نشخوارکنندگان کوچک در مناطق مختلف کشور.

به گفته ظهرابی ، یکی از تهدیدهای حیات وحش ، به ویژه پلنگ ایرانی ، ایجاد ناامنی زیستگاه به دلیل شدت فعالیت های انسانی است. فعالیت هایی مانند استخراج معادن و تغییر کاربری زمین عواملی است که می تواند ایمنی افراد غیر گیاهخوار و گیاهخوار را تضعیف کرده و آنها را مجبور به نقل مکان در زیستگاه های جدید کند. در این مهاجرت ها ، امکان مواجهه حیات وحش با فعالیت های انسانی و انسانی و ایجاد درگیری نیز وجود دارد.

وی اظهار داشت: برخی از عوامل طبیعی مانند اشغال منطقه توسط فرد قوی ، پیری و بیماری نیز باعث می شود كه پلنگ ها به محل زندگی انسان نزدیك شوند.

استراتژی کاهش تهدیدات علیه پلنگ

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در مورد راهکارهای کاهش خطرات و تهدیدات گونه های حیات وحش به ویژه پلنگ گفت: منع فعالیت های انسانی که ارزش اقتصادی و ارزش افزوده بالایی ندارند ، رتبه بندی های سنتی و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی. افزایش مساحت و مرزهای مناطق طبیعی و بکر و مناطق حفاظت شده ممکن است روشهایی برای کاهش تعارض بین انسان و حیات وحش و خطرات آن باشد ، بنابراین لازم است زیستگاههایی از حیات وحش طراحی شود که شامل منطقه گونه و نیازهای بیولوژیکی آنها باشد. تخمین زده می شود

ظهرابی با اشاره به اینکه کشاورزی و آموزش جوامع انسانی برای مبارزه با پلنگ نقش مهمی در کاهش درگیری بین انسان و پلنگ و در نتیجه کاهش جمعیت این گونه دارد ، اظهار داشت: آموزش روش های مناسب ، کاهش تماس با گوشتخواران و افزایش تحمل مردم از مواردی است اقداماتی که باید در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که باعث درگیری بین انسان و گونه های حیات وحش مانند پلنگ می شود ، برخوردهای افرادی است که برای تفریح ​​و گردشگری به محیط های طبیعی و اکوسیستم های طبیعی می روند ، بنابراین لازم است گردشگران آموزش های لازم را ارائه دهند حیواناتی را که در آنها زندگی می کنند بشناسند و از مسیرهای ناشناخته در این مناطق عبور نکنند تا از حیواناتی مانند گوشتخواران وحشی جلوگیری کنند.

भुगतान انون پرداخت خسارت به حیات وحش طبق قانون لازم نیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش تلفات و خسارات پلنگ “جبران خسارت کشاورزان و حیات وحش برای حملات به حیات وحش ، محصولات کشاورزی و سایر گونه ها” است. : متأسفانه ، یک ضعف اساسی در زمینه جبران خسارت حیات وحش وجود دارد زیرا صندوق بیمه محصولات کشاورزی در کشور خسارت حیات وحش مزارع را تحریم نکرده است و اقدامات پیگیری آژانس حفاظت از محیط زیست در این زمینه موفقیت آمیز نیست. دام برای قانونگذاری در مورد حفاظت و بهبود محیط زیست پیش بینی نشده است ، به این معنی که این ضررها قابل پرداخت نیستند و سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است که این درخواست ها پذیرفته نمی شود.

وی گفت: این قانون نیاز به اصلاح دارد تا حمله گوشتخواران وحشی به دامها تحت پوشش پرداخت های هزینه قرار گیرد همچنین به دلیل حمله حیات وحش به دامها و محصولات کشاورزی باید از صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت شود. “

به گفته معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست ، ایجاد سازوكاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق بیمه محصولات كشاورزی با پشتوانه قانونی می تواند مشكلاتی مانند به دام انداختن و مسموم كردن حیات وحش توسط شكار سم را كه غیراخلاقی و غیرانسانی است ، برطرف كند. خاتمه یافته است این سازوکار همچنین می تواند مبلغی باشد که سازمان حفاظت محیط زیست باید سالانه به کشاورزان و دامداران بپردازد در صندوق بیمه کشاورزی واریز می شود و پس از تصویب سازمان محیط زیست ، صندوق خسارت را پرداخت می کند.

وی اظهار داشت: این قانون بر جبران خسارت حیات وحش به كشاورزان تأكید دارد كه وقتی كشاورزان تمام اقدامات حفاظتی مانند نرده ها ، دیوارها و سایر اقدامات را انجام می دهند ، جبران می شود ، اما محصولات آنها هنوز مورد حمله حیات وحش است. یعنی زمانی که کارشناسان آژانس حفاظت از محیط زیست موضوع را بررسی و تأیید می کنند و پس از طی مراحل اداری ، خسارات ناشی از حملات حیات وحش به کشاورزان پرداخت می شود.

در پایان ، ظهرابی با اشاره به اینکه سازوکار دیگری که در سال های گذشته برای کاهش درگیری بین پلنگ ها و جوامع محلی و بیمه خسارات ناشی از پلنگ توسط یک شرکت بیمه تجربه شده است ، داوطلبانه است: شرکت بیمه اعلام کرد در هر جای کشور ، اگر پلنگ آسیب ببیند یا مردم از این طریق آسیب می بینند ، این غرامت را پرداخت می کند و در آن زمان سالانه مبلغ 2 میلیارد تومان برای این کار در نظر گرفته می شد. ورود داوطلبانه شرکت های بیمه به مشارکت در حفاظت از حیات وحش به عنوان یک مسئولیت اجتماعی ممکن است گام خوبی در این زمینه باشد ، اما متأسفانه در سال های اخیر ارزش این اقدام داوطلبانه شرکت بیمه که به درستی برای جامعه تبلیغ شده است برای تشویق سایر شرکت های بیمه. چنین اقدامی باید انجام شود.

انتهای پیام


[ بازدید : 204 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ پنجشنبه 16 بهمن 1399 ] [ 20:13 ] [ lonely boy ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]