تنها کارگاه موج بافی قزوین در سکوت و فراموشی


مجله ایرانی / قزوین این متخصص صنایع دستی از اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: با توجه به سختی کار و نبود بازار مناسب برای فروش ، افراد کمی هستند که علاقمند به یادگیری هنر موج سواری باشند زیرا بازار مصرف دارای استفاده از مواد مختلف و محصولات ماشین آلات با رنگ. ” فروش …

تنها کارگاه موج بافی قزوین در سکوت و فراموشی https://majalehirani.ir/2021/تنها-کارگاه-موج-بافی-قزوین-در-سکوت-و-فرا/ Sun, 19 Sep 2021 08:04:29 0000 فرهنگ و هنر https://majalehirani.ir/2021/تنها-کارگاه-موج-بافی-قزوین-در-سکوت-و-فرا/ مجله ایرانی / قزوین این متخصص صنایع دستی از اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: با توجه به سختی کار و نبود بازار مناسب برای فروش ، افراد کمی هستند که علاقمند به یادگیری هنر موج سواری باشند زیرا بازار مصرف دارای استفاده از مواد مختلف و محصولات ماشین آلات با رنگ. ” فروش …

مجله ایرانی / قزوین این متخصص صنایع دستی از اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: با توجه به سختی کار و نبود بازار مناسب برای فروش ، افراد کمی هستند که علاقمند به یادگیری هنر موج سواری باشند زیرا بازار مصرف دارای استفاده از مواد مختلف و محصولات ماشین آلات با رنگ. ” فروش ریپل کاهش یافته است. اگر از کاخ سعدالسلطنه عبور می کنید ، حتماً از کارگاه موج بافی “احمد بامشاد” دیدن کنید.

بافتن با دست انسان بدون گره با استفاده از چوب و پشم برگرفته از رنگهای جاودانه طبیعت با مهارت ، ذوق و هنر است. بافتی از پشم رنگی که اغلب به عنوان روتختی پیچ خورده استفاده می شود. در گذشته ، در هر خانه ، علاوه بر نیاز اعضای خانواده ، چندین تخت اضافی برای مهمانان وجود داشت که در اتاق نشیمن در بافت موج پیچیده شده بودند.

به گزارش مجله ایرانی ، هر تخت تشک و روسری به صورت موجی پیچیده شده و به دیوار تکیه داده و روکش سفید دوزی شده به زیبایی آن افزوده است. در آن سالها ، لهار بخشی از مهریه دختران محسوب می شد ، که به عنوان هنر و خانه داری هر زن خانه دار در نظر گرفته می شد. در هر خانه تختهایی وجود داشت که با گذشت زمان فراموش می شدند. هنری با نقوش شطرنجی کوچک و بزرگ و اشکال هندسی در رنگهای آبی ، قرمز ، نارنجی و سبز که نشان دهنده فرهنگ و سنت مردم آن زمان است.

این موج سابقه طولانی دارد. پارچه های بافته شده از پشم ، که در روزهای سرد سال نیز به عنوان پتو استفاده می شد و در گذشته به عنوان پوشش تزئینی روی صندلی ها استفاده می شد ، اما این روزها نخ ها و پارچه های بافته شده زیبایی مرموز بافت های فرفری است. NS.

فیضه جهری ، دانشجوی دکتری پژوهش هنر در گفت وگو با مجله ایرانی ، به تاریخچه موج بافی اشاره کرد و گفت: موج بافی یکی از زیرگروه های رشته های نساجی سنتی است که با استفاده از ماشین های بافندگی دستی بافته می شود. گفته می شود که سابقه بافت موج مانند اکثر صنایع دستی ، حدود 300 سال به دوره صفویه و قزوین برمی گردد.

وی ادامه داد: 40 سال پیش حدود 12 کارگاه فعال موج بافی در بازار مرکزی قزوین ایجاد شد اما به دلیل افزایش تولیدات صنعتی و کارخانه ای ، این هنر تا حدودی رونق خود را در قزوین از دست داده است. مواد اولیه تولید امواج نخ پشمی و دستگاه موج بافی شامل تجهیزات و قطعاتی مانند دفتین ، غلتک پارچه ای ، غلتک پیچ ، پدال ، شانه و ماکو است و پیچاندن یا پیچاندن باید در یک فضای بزرگ و باز انجام شود. ..

وی گفت: در گذشته استفاده از پتو تخت پیچ ، روکش صندلی ، فرش و روسری کمر بود و امروزه نیز به عنوان یک ابزار کاربردی و تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد. هنر موج سواری در زمستان 1389 به عنوان میراث ناملموس به ثبت ملی رسیده است.

کارشناس صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با ارائه غرفه به تنها هنرمند منطقه در قزوین استاد “احمد” بامشاد «گام کوچکی برای حمایت از هنر برداشته شده است.

وی ادامه داد: تهیه و تهیه پرونده های موج بافی برای ثبت در فهرست میراث ناملموس ، اعزام غرفه در سعدالسلطنه ، حمایت از محصولات ریسندگی بافی در مناسبت های مختلف و ارائه تدارکات به دستگاه های اجرایی به گونه ای که اصل و بومی برای ایجاد هدایای سازمانی از هنرها در مناسبت های مختلف ، مالک کهنه کار از جمله کارهایی بود که این دفتر برای حمایت از هنر موج سواری انجام داده است.

وی گفت: با توجه به سختی کار و نبود بازار مناسب برای فروش ، افراد بسیار کمی علاقه مند به یادگیری این هنر هستند زیرا سلیقه بازار مصرف استفاده از محصولات ماشینی با مواد و رنگ های مختلف و فروش است. تغییر کرده است. رونق کند شده است. ” اگر از کنار کاخ سعدالسلطنه می گذرید ، حتماً از کارگاه موج بافی استاد احمد بامشاد دیدن کرده و بافت های رنگارنگ و اصلی را که با عشق بافته شده است ، خریداری کنید.

انتهای پیام


[ بازدید : 33 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ سه شنبه 30 شهريور 1400 ] [ 18:05 ] [ lonely boy ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]