بیانیه انتقادی شبکه تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور درباره «آب‌های ژرف»


شبکه سازمان های غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی با صدور بیانیه ای موضوع “آب های عمیق” را مورد انتقاد قرار داده و از وزیر نیرو و مدیران ارشد بخش آب خواسته است تا درس های آموخته شده و نتایج مسیرهای مستندی را که تا کنون اتخاذ شده است ، در نظر بگیرند. آگاهی صحیح …

بیانیه انتقادی شبکه تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور درباره «آب‌های ژرف» https://majale-rooz.ir/2021/09/بیانیه-انتقادی-شبکه-تشکل‌های-مردم-نها/ Fri, 17 Sep 2021 12:45:20 0000 جامعه و خانواده https://majale-rooz.ir/2021/09/بیانیه-انتقادی-شبکه-تشکل‌های-مردم-نها/ شبکه سازمان های غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی با صدور بیانیه ای موضوع “آب های عمیق” را مورد انتقاد قرار داده و از وزیر نیرو و مدیران ارشد بخش آب خواسته است تا درس های آموخته شده و نتایج مسیرهای مستندی را که تا کنون اتخاذ شده است ، در نظر بگیرند. آگاهی صحیح …

شبکه سازمان های غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی با صدور بیانیه ای موضوع “آب های عمیق” را مورد انتقاد قرار داده و از وزیر نیرو و مدیران ارشد بخش آب خواسته است تا درس های آموخته شده و نتایج مسیرهای مستندی را که تا کنون اتخاذ شده است ، در نظر بگیرند. آگاهی صحیح از وضعیت فعلی و برآورد آینده کشور از تجربه مسیرهای پرهزینه برای ملت و منابع اصلی و اصلی کشور ؛ در حالی که برای برخی مقرون به صرفه بوده است ، اما باید به طور جدی از آنها اجتناب شود و بر اقدامات اصلی در بخش آب تمرکز کند و نه نمایشی بلکه م effectiveثر.

به گزارش مجله روز ، در این بیانیه آمده است: “پس از سال ها و دهه ها نادیده گرفتن ظرفیت محدود منابع طبیعی ، از جمله منابع آب و به ویژه آب های زیرزمینی ، ظهور چالش های مختلف ؛ زنگ خطر به صدا در آمده و نسبت به ضرورت گوش دادن به این هشدار و عزم جدی برای اتخاذ تصمیمات دشوار در جهت حرکت به سمت مدیریت پایدار منابع آب یک رویداد مبارک است که تلخی چالش ها را تا حدودی درمان می کند ، اما تلخ ترین قسمت این است که در این سرمایه گذاری ، اشتباه این است که مورد جدید را تکرار کنیم ، درست است برخی از درمانها دردناک هستند و در زمینه مدیریت منابع آب ، موضوع “آبهای عمیق” گنجانده شده است و همچنین بخش زیادی از انتقال آب.

در ادامه این بیانیه آمده است که انتشار اخباری که با استخراج آب در عمق هزاران متری و رسیدن به رودخانه های زیر زمینی کلید یافتن مشکلات آب را پیدا کرده است ، نشانه سیاست و حدس و گمان است: برخی از مقامات ادعاهای کاملاً غیرعلمی می کنند که ما آن را استخراج کرده ایم. 1500 متر مکعب آب از چاه سیستان در عمق بیش از 2000 متر در یک روز. آیا می توان این مقدار را که معادل حدود 21 لیتر در ثانیه است ، یک پیروزی ، تخلیه چاه ، از ذخایر تجدید ناپذیر و بسیار محدود دانست؟ آیا می توان برای دستیابی به آب با کیفیت بالا مانند آب ساحلی و گاهی حتی شورتر میانجی گری کرد؟

در این بیانیه آمده است که این طرح مبانی مشکوکی برای کارشناسان و علاقمندان به خاک و آب این منطقه دارد و فاقد مستندات علمی و فنی است. و نوعی انحراف از اقدامات اصولی ، به ویژه در زمینه مدیریت مصرف ، کاهش برداشت آبخوان ، تغییر رویه های متعادل سازی و سازگاری با کم آبی ، با کیفیت محدود و گاه غیرقابل استفاده برای مصرف عمومی است؟! بیان شده است ، اولاً عدم وجود حجم قابل توجه آب و ثانیاً هزینه های سرسام آور استخراج و مشکلات تخلیه فاضلاب به دلیل نمک زدایی و همچنین وابستگی به منابع ناپایدار در این مسیر. به درستی بررسی و مشاهده شده است؟ !! از وزیر و مدیران ارشد ، کارشناسان و مشاوران بخش آب اکیداً خواسته می شود که درس های آموخته شده و نتایج مسیرهای مستندی را که تا کنون طی شده است ، با دقت مشاهده و تشخیص وضعیت موجود و برآورد آینده کشور از تجربیات جاده های پرهزینه برآورد کنند. برای ملت و منابع اصلی و اصلی کشور ؛ در حالی که برای برخی مقرون به صرفه است ، باید از آنها به طور جدی اجتناب کرد و بر اقدامات اصلی در بخش آب تمرکز کرد و نه نمایشی بلکه م effectiveثر.

حقیقت این است که با توجه به مشکلات جدی اجتماعی و فرهنگی مربوط به مدیریت منابع آب در کشور ، به ویژه در استان سیستان و بلوچستان ، حرکت به سمت ترغیب علمی ، کارشناسی و فنی و متعاقباً تقویت زیرساخت های اجتماعی نگرانی دیگر ؛ در جستجوی چنین عجیب و دردناکی ناشناخته برای قوانین و مقررات ، به ویژه فقدان مطالعات جامع ، ارزیابی محیط زیست و الحاق اجتماعی ، به عاملی تأییدی در اثبات این ادعا تبدیل شده است که این پروژه ارتباط بیشتری با تامین آب پایدار دارد. در بخشی از کشور ، این یک ابزار زیبا برای صرف اعتبار و ایجاد پروژه هایی برای درآمدزایی برای برخی است.

در پایان این بیانیه ، سازمان مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور ، با ابراز نگرانی از جریان بیهوده و هدر رفتن سرمایه ملی در ازای نتایج غیرقابل توجیه فنی و اقتصادی ، تمایل خود را برای توضیح مخالفت کارشناسان اعلام کرد. ، انعکاس و انتشار انگیزه ها و استدلال های مدافعان این ایده و همچنین تشکیل جلسات متخصصان این حوزه با حضور مدافعان و مخالفان.

انتهای پیام


[ بازدید : 33 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ يکشنبه 28 شهريور 1400 ] [ 8:13 ] [ lonely boy ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]