بیمارستان نوسازی که در زلزله تهران تخریب می‌شود!


ما در این سالها در مورد زلزله مهیب تهران صحبت می کردیم و همه ما سالها نگران بودیم و اکنون ، هر زمان که از میدان توحید عبور می کنم ، باید بد و غلط ، بله ، بد و غلط در منطقه بگویم. ساختمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و به سختی می توانم …

بیمارستان نوسازی که در زلزله تهران تخریب می‌شود! https://majale-rooz.ir/2021/09/بیمارستان-نوسازی-که-در-زلزله-تهران-تخر/ Fri, 17 Sep 2021 13:36:57 0000 عمومی https://majale-rooz.ir/2021/09/بیمارستان-نوسازی-که-در-زلزله-تهران-تخر/ ما در این سالها در مورد زلزله مهیب تهران صحبت می کردیم و همه ما سالها نگران بودیم و اکنون ، هر زمان که از میدان توحید عبور می کنم ، باید بد و غلط ، بله ، بد و غلط در منطقه بگویم. ساختمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و به سختی می توانم …

ما در این سالها در مورد زلزله مهیب تهران صحبت می کردیم و همه ما سالها نگران بودیم و اکنون ، هر زمان که از میدان توحید عبور می کنم ، باید بد و غلط ، بله ، بد و غلط در منطقه بگویم. ساختمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و به سختی می توانم ساعت ها فراموش کنم.
تصویری از این بیمارستان بی نظیر که طراحان و کارآفرینان آن و شهرداری منطقه باید بدون شک بالاترین مدال کشور را برای این پدیده و خلاقیت بزرگ دریافت کنند.

بیمارستان بازسازی شده که در زلزله تهران تخریب می شود.

بیمارستان بازسازی شده که در زلزله تهران تخریب می شود.

چند سال پیش ، هنگامی که لابی و ایستگاه مترو در زیر و کنار یک ساختمان ساخته می شد ، مدیر بیمارستان از من دعوت کرد تا از اتاق و ساختمان آلوده مجتمع ، که به دلیل ترک خوردگی به دلیل محرک ناشی از تخلیه شده بود ، دیدن کنم. ساخت مترو من بررسی کردم.
در همان زمان ، من گفتم که بهترین کار تخلیه است و در همان زمان از مدیر فنی مجتمع که اجازه ساخت این ساختمان ناهمگن ، نمای شیشه ای با این ساختار مردود ، در کنار مترو و یک جاده اصلی شهر

من نمی دانم داستان واقعاً چیست؟ چرا این موارد یکی پس از دیگری در کشور اتفاق می افتد؟ آیا مسئولیت پذیری در کشور ما معنایی دارد؟

اول ، احتیاج به ساخت ایستگاه مترو در زیر و در کنار ساختمان بخش بیماری های عفونی نبود ، می توان آن را به راحتی در طول جاده ساخته و با تونلی از پایین به بیمارستان متصل کرد. زیرا بیماران و بخش بزرگی از مجموعه بیمارستان نمی توان تخلیه کرد هپاتیت) و هزینه های گزافی برای تعمیرات بیمارستان شامل نمی شود. من از این تصمیم مترو و بیمارستان شگفت زده شده ام!

دوم ، چه مشاور نادانی ، چه تاجر و چه مرجع قانونی در کشور مجوز ساخت این ساختمان را در شهر لرزه خیز تهران ، جنب یک جاده اصلی صادر کرده است. خود بیمارستان در طول زلزله نیاز به درمان دارد ، بنابراین چگونه می توان برای زمان پس از زلزله روی آن حساب کرد. اگر در ورودی پارک وی تخلیه کنید و جاده را ببندید چه اتفاقی می افتد؟ آیا معماری این ساختمان با هیچ بنایی در مجموعه باقی مانده از جنگ جهانی و یا حتی اطراف و ساختمانهای میدان توحید مطابقت دارد؟

من سالها خود به خود بیمارستان را برای زلزله ارزیابی می کردم ٧٠ سالها من ، به یاد دارم وقتی به بیمارستان امام خمینی (ره) رسیدم و نقشه ها را در یک اتاق فرسوده پیدا کردم (باید اسکن شود و در مکانی مناسب ذخیره شود!) آنچه دیدم و قابل مشاهده بود از روی نقشه ها ، به همکلاسی هایم گفتم. در عناصر بسیار خوب است. این ساختمانها ایمن هستند. حداقل اینجا احساس راحتی می کنم. اکنون ، سالها پس از جنگ جهانی دوم ، ما از هر نظر یک ساختمان اشتباه و آسیب پذیر می سازیم. زیرا؟ من نمی دانم طرز فکر در طراحی قالب چگونه بود؟ نمای شیشه ای ، هندسه برش باد و ساختارهای پیچشی در زلزله و ده ها مشکل دیگر ، شاید صدها!

من می دانم که اگر این یادداشت به دست مقامات و مشاوران این ساختمان برسد ، هزار بحث در مورد قوانین مورد استفاده در ایمنی این بیمارستان وجود دارد که حتی در اروپا ، آمریکا ، بیمارستانهای مریخ اعمال نشده است ، و غیره. آنها آن را خواهند گفت ، اما در اینجا من می گویم که این کاملا اشتباه است و من حاضرم آن را در بحث عمومی یا تلویزیونی با حضور طراحان ساختمان ، نقطه به نقطه مطرح کنم.

فراموش نکنید که این بیمارستان برای پرداخت بیماران درمانده و فقیر ساخته شده است ، بنابراین این قابل بخشش نیست. من به همه افراد ، از ابتدا تا انتها ، کارفرما ، مشاور ، پیمانکار و غیره توصیه می کنم که با قبول مسئولیت مادام العمر ، هر شخص را طبق برنامه ضمانت و امضا کنند.

این را هم بگویم که متأسفانه بیمارستانهای زیادی در کشور به همین دلیل در حال ساخت است …! بیمارستان تخریب شده سر پل ذهاب در زلزله کرمانشاه که توسط وزارت بهداشت به شدت مانور داده و جلساتی را برای یادگیری نحوه ساخت و طراحی آن برگزار کرده بود ، نمونه بارز آن بود.
کسی هست؟ آیا کسی آن را می شنود؟ هیچ دشمن خارجی لازم نیست! به این بیمارستان و بقیه آنها فکر کنید!

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه ، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مدیریت مقاومت و بحران در ایران


[ بازدید : 34 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ شنبه 27 شهريور 1400 ] [ 6:25 ] [ lonely boy ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]