نهاد مدنی «مرجعیت»، میراث آیت الله حکیم و آینده حوزه نجف


پس از ناپدید شدن ناگهانی آن و با توجه به اینکه حوزه نجف در درجه اول به عنوان چهار مرجع شناخته می شود ، بحث هایی در مورد تأثیر این ضرر بر آینده حوزه نجف و اقتدار آن انجام شده است. حوزویان باید در مورد امور داخلی سمینار صحبت کنند ، اما به عنوان یک …

نهاد مدنی «مرجعیت»، میراث آیت الله حکیم و آینده حوزه نجف https://majale-rooz.ir/2021/09/نهاد-مدنی-مرجعیت،-میراث-آیت-الله-حکی/ مجله روز Fri, 10 Sep 2021 00:54:06 0000 عمومی https://majale-rooz.ir/2021/09/نهاد-مدنی-مرجعیت،-میراث-آیت-الله-حکی/ پس از ناپدید شدن ناگهانی آن و با توجه به اینکه حوزه نجف در درجه اول به عنوان چهار مرجع شناخته می شود ، بحث هایی در مورد تأثیر این ضرر بر آینده حوزه نجف و اقتدار آن انجام شده است. حوزویان باید در مورد امور داخلی سمینار صحبت کنند ، اما به عنوان یک …

پس از ناپدید شدن ناگهانی آن و با توجه به اینکه حوزه نجف در درجه اول به عنوان چهار مرجع شناخته می شود ، بحث هایی در مورد تأثیر این ضرر بر آینده حوزه نجف و اقتدار آن انجام شده است.

حوزویان باید در مورد امور داخلی سمینار صحبت کنند ، اما به عنوان یک ناظر خارجی که تاریخ ، ساختار ، سنت و فرهنگ سمینار را در سالهای اخیر مطالعه کرده است (برخی نکات نیز در یادداشت “مدرسه نجف اشرف” ذکر شده است) گفته می شود که این حوزه یکی از بنیادی ترین و پایدارترین نهادهای تولید علم در جهان شیعه است و در قرون اخیر ، علیرغم تغییرات عمیق و عمیق تاریخی ، توانسته ساختار علمی ، روشها و ویژگیهای خاص خود را حفظ کند: منشاء یا استاد غلات و استوانه ها مانند شیخ طوسی و صاحب جواهر ، شیخ انصاری و آخوند خراسانی ، سید محمد کاظم یزدی ، سید ابوالحسن اصفهانی ، شیخ محمد حسین نائینی ، شیخ محمد حسین کمپانی و آیت الله سید محمد. ابوالقاسم خویی اول امام خمینی (زمان تبعید) و آیت الله سیستانی بود و در زمان های مختلف و در سخت ترین شرایط سرکوب از جمله رژیم بعث ، وجود خود را حفظ کرده و این اطمینان را ایجاد کرد که نه یک میدان ضعیف و بایر خوشبختانه در دوران پس از صدام ، حوزه علمیه نجف اشرف دوران جدیدی از تلاش های علمی و رشد کمی و کیفی را تجربه کرده است. حوزه همچنین تلاش کرده است ضمن احترام گذاشتن به آزادی اندیشه و تنوع رفتاری در حوزه انتخابیه و جلوگیری از سیاست زدگی ، سکولاریزاسیون ، جستجوی قدرت و رقابت های مزاحم احزاب ، راه را برای تحولات و خلاقیت های جدید هموار کند. زمینه این تحولات می تواند به نوبه خود پیچیدگی ها ، نیازها و شبهات دشوار امروز و آینده را با اجتهاد و روشی به روز شده برطرف کند. گام های درخشان و خردمندانه رهبر نجف اشرف آیت الله سیستانی و دیگر بزرگان نجف اشرف در زمینه حقوق بشر ، حق اعتراض ، حق رأی ، حقوق مردم در اداره و احترام به آزادی های فکری ، آزادی های مدنی ، حقوق اقلیت ها و توجه به فرهنگ گفتگوی بین ادیان و مذاهب ، همانطور که در جلسه پاپ دیدیم ، و فقه غربی ها ، گواه دیگری بر این مدرنیته و تعامل با جهان پیرامون است که هم حوزه نجف و هم عمیق ، پایدار و اراده آن را تضمین می کند. گفتمانی بلندمدت داشته و انتظار می رود ادامه و گسترش یابد.

در تشیع ، “اقتدار” در درجه اول یک نهاد مدنی و معنوی است ، و “اقتدار” یک شخصیت مدنی و معنوی است که هویت و تأثیر خود را از فرقه گرایی در “دین” ، اعتقادات و اعمال دینی ، مسئولیت های اخلاقی ، انسانی و اجتماعی می گیرد. . ، بدنه حوزه به عنوان نیروی اجتماعی و جامعه به عنوان پشتوانه واقعی. هویت دیگر یک مرجع یا مرجع قبلی نیست و یک تابع است. فقدان هیچ مرجع دینی به اندازه وزن فکری ، روحی و اخلاقی و به اندازه شاگردان ، نوشته ها ، فتواها ، خلاقیت های فکری ، شیوه های سیاسی ، اجتماعی و حتی شخصی خلأ ایجاد می کند. دهه ها و صدها سال مورد بحث و بررسی قرار گیرد. ستون حوزه اقتدار است و بسیاری از تحولات در حوزه منشاء یا حول محور اقتدار است و اساساً حوزه و آینده آن با اقتدار تعریف می شود. در عین حال ، باید توجه داشت که ماندگاری م institutionsسسات حوزوی مستحکم مانند نجف اشرف یا یک حوزه علمیه بزرگ مانند قم را نمی توان با حوزه های علمیه کوچکی مقایسه کرد که در نقطه ای درخشیدند و سپس با مهاجرت و مرگ یک شخصیت از بین رفتند. و به مرز انقراض رسیده است ، و شهادت تاریخ ، به زندگی و بقای رهبر مذهبی یا مرجع خاصی بستگی ندارد ، و مانند هر نهاد متمدن دیگری که ریشه در پارامترهای مختلف مانند تحقق اهداف تعیین شده دارد. ، ظرفیت علمی و باروری فکری ، محدوده م believersمنان این مکتب فکری ، کارآمدی ، استقلال اقتصادی ، سنت ها و سبک ها و تمایزات و توانایی رهبران و بدن آنها برای تنظیم روابط با جامعه هدف و سایر نهادهای اجتماعی و همچنین دیدگاه و موقعیت آنها نسبت به افراد و نهادهای قدرت.

از این نظر ، روند رشد ، اعلام و تحقق مرجعیت در حوزه های علمیه اصلی شیعه بسیار مهم است. در ادیان دیگر نیز چنین است و البته سنت های خاص خود را دارد و گاهی خارج از حوزه قدرت این نهاد دینی است و در واقع توسط نهاد سیاسی دیکته می شود.

سنت های هر نهاد دینی باید در بافت تاریخی ، اجتماعی و سیاسی آن بررسی و تحلیل شود. حوزه علمیه قدمساح قم و سمینار نجف اشرف به عنوان دو شاخه از علوم و فقه شیعه نیز دارای اشتراکات و در عین حال تفاوت های زیادی هستند که از بافت تاریخی و سیاسی و سنت های داخلی آنها سرچشمه می گیرد. یکی سنت اعلام مرجعیت است که در هر یک از این حوزه ها تمایزاتی دارد و البته می توان آن را مورد انتقاد قرار داد. به عنوان مثال ، در سمینار قم مقدس ، اعلام مرجعیت دانشجویی در زندگی معلمان عاقلانه و عادی است و بنابراین در این سمینار ، چندین نسل از مراجع تقلید با انتشار رساله ای عملی و وظیفه چند نسل ، اقتدار خود را اعلام کرده اند. و حتی مجتهدین جوان پس از مراجع تا حدودی. برای عموم روشن است و در عین حال ، جامعه مدرس و دولت در به رسمیت شناختن برخی مراجع یا کم اهمیت جلوه دادن برخی دیگر نقش دارند. با این حال ، در حوزه نجف اشرف ، روند اعلام اقتدار به این شکل نیست و عموماً در زندگی یک معلم ، دانش آموزان ، حتی اگر بسیار برجسته باشند ، از چاپ رساله عملی و اعلام مرجعیت خودداری می کنند. اگر اكنون اكثر اسامی سه مرجع در نجف اشرف شنیده می شود ، به خاطر همین است و این به معنای فقدان شخصیت های برجسته علمی در سطح مرجعیت نیست ، بلكه به معنای رعایت سنت ها و اصول چند صد نفر است. سالها در این زمینه که محوریت و تقوای علم به منظور جلوگیری و جلوگیری از رقابتهای دنیوی یا اجتناب از دخالت خارجی در تهیه منابع است. در حال حاضر ، شخصیت های برجسته اردوگاه نجف در درس ها و مباحث بسیار مهم شرکت می کنند و با توجه به جدیت و سنگینی دروس ، عمق مباحث و توجه دانش آموزان و تقوای معلمان ، همیشه دانش ضمنی در زمینه شخصیت های بعدی افرادی وجود خواهند داشت و بنابراین ، اگر یک مرجع فانی کنار گذاشته شود ، معرفی شخصیت های بعدی توسط طیف وسیع و موثری از معلمان و دانش آموزان وفادار به سنت سمینار نجف ، با رعایت سنت ها و دقت، درستی. البته در روند اعلام قدرت در نجف اشرف ، نهادهای دولتی یا سازمان های رسمی دخالت نمی کنند و حتی اگر این کار را انجام دهند ، عموماً به جایی نمی رسند. سنت شکستن آنلاین و خودداری از به ارث بردن اقتدار و اقتدار ، انتقال مراجع تقلید از قدرت مرده به سایر مراجع ، و همچنین تکمیل فعالیتها یا انتقال مدیریت مراکز و نهادهای مرجع به مرجع زنده از دیگر سنتهایی است که در نجف اشرف بسیار مهم است. به و این روزها شاهد ناپدید شدن آیت الله حکیم و شکستن آنلاین وی هستیم.

با این مقدمه آمده است که غیبت آیت الله حکیم که از مراجع بزرگ و صاحب سبک حوزه علمیه نجف اشرف و یکی از اسرار و نمادهای این حوزه و ناباوری ، تلخی و الرانسانگ حکیم بوده است. از دست دادن آن باعث شده است و علیرغم همه غم و اندوه عمیق جدایی که در موقعیت ها و محل سکونت بزرگان نجف آشکار می شود ، به معنای وقفه یا ابهام در مسیر این اردو نیست و اگرچه جای آن خالی است ، بلکه به این دلیل است که ده ها سال تلاش او برای نوشتن کتاب و آموزش دانش آموزان. و عضویت ویژه وی در سمینار نجف اشرف ، که منطقاً میراث روشنگری اوست ، این سمینار را برای شکل دادن به آینده مصمم تر می کند ، به ویژه در راس این سمینار. یک فقیه عالی رتبه و یک فرد صبور ، معتدل ، دوراندیش ، محکم و خردمند مانند حضرت آیت الله سیستانی است که در ارتقاء حوزه نجف در دوران پس از صدام نقش بی نظیری داشته است و یکی از ارکان اصلی جهان شیعه به یاد داشته باشیم که آیت الله حضرت سید محسن حکیم و آیت الله حضرت سید ابوالقاسم خویی جهان فانی را از این عظمت شخصیت و علم پر کردند و نه تنها حوزه نجف اشرف درنگ نکرد و متوقف نشد ، بلکه میراث وی حوزه را بارورتر کرد. در قلب این حوزه ، بسیاری از مراجع بزرگ امروز در نجف و قم ظهور کردند. حتی در حال حاضر ، علاوه بر سطوح فعلی ، سمینار نجف از حضور بسیاری از معلمان برجسته سود می برد و شواهد نشان می دهد که معلمان برجسته دیگری نیز در سطح اقتدار هستند و برای مجتهدین و شاگردان این دانشگاه شناخته شده اند. حوزه ، اما به دلیل سنت ها ، هیچ اقدامی نکرده اند ، به تدریج به آنها اشاره می شود و نام آنها ذکر می شود و هر یک در جای خود باقی می مانند.

البته مسئله مرجع عالیقدر شیعه تابع مولفه های بیشتری است ، مانند وزن مقامات آینده ، شبکه دانشجویی و اجماع تعداد زیادی از بزرگان و ثروت مردم و …. مهمتر از همه ، اگر خدا بخواهد ، در قرن گذشته ، گاهی در قم ، گاهی در نجف ، و گاهی در هر دو کشور ، و عوامل و سنت هایی که بر انتخاب و شانس آنها تأثیر می گذارد ، نکته دیگری است که باید پرداخت کنید.

اگر از سخنان بزرگان و معلمان حوزه علمیه نجف اشرف پیروی کنید و گفتار ، رفتار و سیره آنها را در این روزها رعایت کنید ، دو نکته ویژه وجود دارد ؛ یکی اینکه این حوزه متعلق به حضرت ولی عصر (عج) است و به لطف خدا و عنایت حضرت امیرالم Muمنین علی (ع) به این حوزه معتقد است و دیگری این که معتقدند این سلطه نه تنها راز بقا است ، بلکه او مسیر عظمت و عظمت خود را نیز می داند. درود بر شما و رحمت و برکت خداوند.

* ارسال شده در وب سایت شفقنا


[ بازدید : 102 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ شنبه 20 شهريور 1400 ] [ 0:26 ] [ lonely boy ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]