تهران – مسکو و گام‌های جدی جدید


تهران و مسکو پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ، و به ویژه در سالهای اخیر ، هنگامی که تحریم های غرب آنها را در مرکز حملات خصمانه خود قرار داد ، روابط نزدیکتری برقرار کردند. امروز ، در زمینه همکاری های دوجانبه و چندجانبه ، اقدامات خوبی در سطح قابل قبول با روس ها …

تهران – مسکو و گام‌های جدی جدید https://majale-rooz.ir/2021/04/تهران-مسکو-و-گام‌های-جدی-جدید/ مجله روز Wed, 14 Apr 2021 09:59:08 0000 عمومی https://majale-rooz.ir/2021/04/تهران-مسکو-و-گام‌های-جدی-جدید/ تهران و مسکو پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ، و به ویژه در سالهای اخیر ، هنگامی که تحریم های غرب آنها را در مرکز حملات خصمانه خود قرار داد ، روابط نزدیکتری برقرار کردند. امروز ، در زمینه همکاری های دوجانبه و چندجانبه ، اقدامات خوبی در سطح قابل قبول با روس ها …

تهران و مسکو پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ، و به ویژه در سالهای اخیر ، هنگامی که تحریم های غرب آنها را در مرکز حملات خصمانه خود قرار داد ، روابط نزدیکتری برقرار کردند. امروز ، در زمینه همکاری های دوجانبه و چندجانبه ، اقدامات خوبی در سطح قابل قبول با روس ها داریم که می تواند افزایش یابد.

این نزدیکی و لزوم رایزنی برای بهبود روابط برای دومین بار طی سالهای اخیر در “سرگئی لاوروف” در تهران را گشود تا روز گذشته شاهد حضور این دیپلمات باتجربه روس در تهران باشیم. امروز زمینه های مختلف همکاری بین دو طرف وجود دارد. وقایع در سوریه و افغانستان و احتمال بازسازی داعش توسط ایالات متحده با حمایت مالی عربستان و رژیم صهیونیستی از موضوعات مهم رایزنی است. نقش جمهوری اسلامی ایران و روسیه در شکست شدید داعش و القاعده کاملاً واضح و انکار ناپذیر است و با توجه به اهمیت برقراری صلح و امنیت در منطقه ، رایزنی بین دو طرف در این زمینه بسیار مهم است. توجه. . در زمینه اقتصادی ، همکاری با طرف روسی در دریای خزر (انرژی ، تجارت ، حمل و نقل دریایی ، ماهیگیری و غیره) و در قالب اتحادیه اوراسیا امکان پذیر است. اخیراً ، ایران به عنوان عضوی ناظر در اتحادیه پذیرفته شده و تبدیل شدن آن به یک عضو دائمی (موضع مورد حمایت روس ها) می تواند ظرفیت های جدیدی را برای همکاری بین دو طرف ایجاد کند. البته ، با توجه به وضعیت کرونا ، مشاوره در مورد تولید مشترک واکسن “Sputnik V” نیز یکی از موضوعات مورد علاقه دو طرف است.

اما جدا از این مشکلات معمول ، سفر دیروز لاوروف به تهران از چند جنبه دیگر نیز مهم است. اگر پیام اخیر رهبر معظم انقلاب به ولادیمیر پوتین را که توسط رئیس مجلس شورای اسلامی در مسکو تحویل داده شد کنار بگذاریم ، اولین تأثیر آن در چالش هسته ای جمهوری اسلامی برای ایالات متحده است. موضوع فعال سازی مجدد برجام این روزها دوباره در دستور کار قرار گرفته است ، در حالی که ایران خواهان تأکید بر اصلاح اشتباهات گذشته توسط غرب است. روسیه همچنین در مسئله لغو کامل تحریم ها با تهران درگیر است. به نظر می رسد سفر وزیر خارجه روسیه به تهران ممکن است در همگرایی جدید دو طرف در این موضوع تأثیر بگذارد.

در همین حال ، جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 27 آوریل توافق نامه همکاری استراتژیک 25 ساله با چین امضا کرد. ایران همچنین در 13 مارس 2000 معاهده روابط متقابل و اصول همکاری با روس ها را امضا کرد که بیستمین سالگرد خود را پشت سر گذاشت. اگرچه در صورت عدم رضایت طرفین ، توافق نامه هر پنج سال به طور خودکار تمدید می شود ، اما تهران و مسکو تمایل خود را برای تمدید و به روزرسانی آن اعلام کرده اند. به نظر می رسد این گفتگو یکی از محورهای اصلی بحث بین ظریف و لاوروف بوده است. تمرکز تهران بر توسعه روابط استراتژیک با روسیه و چین در زمینه نگاه به شرق است. اقدام اخیر اتحادیه اروپا برای تحریم هشت شخصیت و سه نهاد ایرانی به بهانه حقوق بشر نیز نشان داد که به هیچ وجه نمی توان به غرب اعتماد کرد ، بنابراین نگاه به شرق بسیار مثبت است و دارای اهداف بلند مدت است.

سرانجام ، تهران و مسکو همچنین خواستار رایزنی برای ایجاد روابط نزدیکتر بین کشورهای تحریم شده هستند. اگرچه ممکن است امروزه دیگر موضوع محاصره مطرح نباشد ، اما نزدیکی کشورهای هدف ایالات متحده به جنگ اقتصادی ، به رهبری ایران ، روسیه و چین ، در نهایت می تواند قدرت غربی را به طور جدی به چالش بکشد ، و این نگرانی هر دو طرف را خواهد داشت.

* استاد روابط بین الملل
* ارسال شده در سایت آنلاین قدس | چهارشنبه ، 15 آوریل 1400


[ بازدید : 159 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ جمعه 27 فروردين 1400 ] [ 0:55 ] [ lonely boy ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]